NEY ÇEŞİTLERİ

 

NEY ÇEŞİTLERİ

 

TYPES of NEY

Bolâhenk Nısfiye (Ana âhenk) 505-525 mm.
Bolâhenk-Sipürde Mâbeyni (Ara âhenk) 545-565 mm.
Sipürde (Ana âhenk) 570-600 mm.
Müstahsen (Ara âhenk) 605-635 mm.
Yıldız (Ana âhenk) 640-670 mm.
Kız (Ana âhenk) 680-720 mm.
Kız-Mansur Mâbeyni (Ara âhenk) 730-760 mm.
Mansur (Ana âhenk) 770-810 mm.
Mansur-Şah Mâbeyni (Ara âhenk) 820-860 mm.
Şah (Ana âhenk) 865-890 mm.
Dâvud (Ana âhenk) 900-940 mm.
Dâvud-Bolâhenk Mâbeyni (Ara âhenk) 960-1000 mm.
Bolâhenk (Ana âhenk) 1010-1040 mm.
 
Bolâhenk Nısfiye (Main harmony) 505-525 mm.
Bolâhenk-Sipürde Mâbeyni (Mid harmony) 545-565 mm.
Sipürde (Main harmony) 570-600 mm.
Müstahsen (Mid harmony) 605-635 mm.
Yıldız (Main harmony) 640-670 mm.
Kız (Main harmony) 680-720 mm.
Kız-Mansur Mâbeyni (Mid harmony) 730-760 mm.
Mansur (Main harmony) 770-810 mm.
Mansur-Şah Mâbeyni (Mid harmony) 820-860 mm.
Şah (Main harmony) 865-890 mm.
Dâvud (Main harmony) 900-940 mm.
Dâvud-Bolâhenk Mâbeyni (Mid harmony) 960-1000 mm.
Bolâhenk (Main harmony) 1010-1040 mm.

TÜRK MÛSİKÎSİ’ NİN GELENEKSEL ÂHENK SİSTEMİ VE NEY ÇEŞİTLERİ     

 

The TRADITIONAL HARMONY SYSTEM in TURKISH CLASSICAL MUSIC and TYPES of NEY

Türk Mûsikîsi’ nin Geleneksel Âhenk Sistemi’ nden bahsederken öncelikle yüzyılımızın başlarına kadar 700 yıldır anlatılagelen, bugün ise tamamen uzaklaşılan geleneksel ses sistemimizden bahsetmek gerekir.

 

When we speak of the traditional harmony system of Turkish Classical Music, we should first speak of the traditional sound system that had been narrated until the beginning of the century, but has been totally diverged today.

Elimizdeki kaynaklara göre ilk kez XIII. yüzyılda Safiyüddîn Abdü’l-mü’mîn Urmevî (1237-1294) (Öztuna 1990) tarafından anlatılan, bir sekizlinin on yedi aralığa bölündüğü bu sistemde ana dizi (bugün kullandığımız yazım sistemiyle) aşağıdaki gibi gösterilebilir:

 

In this system, explained first in 13th century by Safiyüddîn Abdü’l-mü’mîn Urmevî (1237-1294) (Öztuna, 1990) according to the available resources, in which an octave is divided into seventeen intervals the main scale can be shown (with the present writing system) as follows: